Tijd voor heel wat sfeer en lichtjes, lichtjes, lichtjes !
Bij het brainstormen konden de kleuters al heel wat elementen aanbrengen die "Kerstmis "maken. Elk element wordt in een paar activiteiten gegoten met heel wat inbreng van de kleuters.
De kleuters luisteren ook elke dag weer naar een stukje uit "O Denneboom" .Daarin volgen ze de avonturen van Mieke en Wouter. En ja hoor, er komen weer heel grappige stukjes in voor. Als je dus weer iets raars hoort, het komt waarschijnlijk uit dit boek!
kerstboom met slingers, kerstballen, lichtjes
-de kleuters versierden de kerstboom in de klas met een leuk liedje erbij : "en van je tingelingeling, ik heb een doos wat zit erin". het is een lied waarin er telkens iets bijkomt : van een rode bal tot een witte vlok. De kleuters vinden dit een heel leuk lied en zingen dit vaak.
-slingers werden gemeten en zo waren we speels bezig met begrippen ivm lengte.
-kleuters maken een mini-kerstboompje in een bokaaltje. ze rijgen met wollen draad en versieren hun boompje met parels, sterren,... Daarbij knutselen ze nog een aantal pakjes.
-met plasticine versieren ze de afbeelding van een kerstboom.
- met de kerstballen kan je tellen, groepjes maken , aantallen splitsen, vermeerderen, verminderen,.... spelen me rangorde,....
- de kleuters maken met strijkparels een figuurtje om in de kerstboom te hangen.
kerststal
- de advent wordt voorgesteld door een sterrenhemel met 4 grote sterren. De weg van de ene ster naar de andere wordt gemaakt met kleine sterren. De kleuters mogen elke dag een ster prikken en zo komen we steeds dichter bij Kerstmis, komt er ook telkens meer licht. De kleuters vinden dit een zalig moment en genieten van de sfeer, de muziek, de liedjes.
-de kleuters luisteren elke dag naar een stukje van het kerstverhaal.
- de kleuters zetten de figuren bij de kerststal en bouwen elke dag een stukje mee aan het verhaal.
- we bezoeken ook de kerststal in de kerk.
kerstmarkt
-we bekijken foto's over de kerstmarkt en kleuters vertellen hun ervaringen.
-we hebben een kraampje in de klas waar kleuters kerstversieringen en kaartjes kunnen kopen. De kleuters versieren daarmee het kleine kerstboompje in de poppenhoek.
Ze maken het echt gezellig.
-we leren het passende lied uit Doremi.
-in hun Doremi zitten er heel wat opdrachten over de kerstmarkt. De kleuters kunnen bij heel wat opdrachten aan de slag met stickers en dat vinden ze weer heel leuk om te doen.
pakjes
we staan even stil bij het geven van pakjes aan elkaar. Het hoeft niet altijd heel duur of groot te zijn . Iets kleins en zelfgemaakt kan ook heel leuk zijn. Als het maar met liefde gegeven wordt.
-we spelen geheugenspelletjes met pakjes.
nieuwjaar
we knutselen een nieuwjaarsbrief in goud en zilver.De cijfers knallen het nieuwe jaar tegemoet. Het versje leren we volgende week;
we sluiten deze gezellige periode af met het Kiemmoment en een "klein" kerstfeestje in de klas!
zondag 16 december 2018
zondag 9 december 2018
woensdag 28 november 2018
Sinterklaas en Zwarte Piet
De kleuters zijn niet meer te houden . Ze doen hun mond open en de woorden : Sint en Piet komen uit hun mond, of een variatie daarop.
Al toeterend kwam de stoomboot onze klas binnen en het feest kon beginnen.
In heel wat activiteiten en met heel wat materiaal maken de kleuters kennis met alles wat met het sinterklaasgebeuren te maken heeft. Volg maar mee !
de stoomboot:
-op het bord hangt een grote kijkplaat en de kleuters kregen daarbij een opdracht van letterpiet om elke dag 5 woorden te zoeken met als kopje de S van Sinterklaas. Elke dag merken we dat letterpiet langs is gekomen en dan schrijft hij iets op de lijst en krijgen we een stempeltje. Er volgt nog een verrassing als de opdracht is afgelopen.
- de kleuters hielpen de boot inladen en brachten de pakjes naar de juiste laadruimtes. Maar hier en daar waren de cijfers verdwenen en moesten de kleuters nadenken over wat komt er voor 5 , na 7 , tussen 2 en 4,....
Sinterklaas en Zwarte Piet:
- waarneming : hoe zien ze eruit, hoe benoemen we hun typische kledij.
- de kleuters maken heel wat tekeningen over Sinterklaas en Zwarte Piet.
- de verkleedhoek is nu volledig in thema. De mini-sinterklaas en mini-pieten gaan op bezoek in de poppenhoek waar de kleuters die daar spelen zich al helemaal voorbereiden op de komst van de Sint : schoen klaar zetten, een lekker gerecht klaar maken, liedjes oefenen,... Het is superleuk om ze bezig te zien en te horen !
- we knutselen Klimpiet die we op de schoorsteen laten klimmen bovenop het dak.
- we spelen op het prowise-bord het spel van digi-piet. Daarbij moeten de kleuters raden voor welk huis Zwarte Piet staat, de getallenrij goed volgen en het passende cijfer aanduiden.
- We volgen ook de avonturen van Mieke en Wouter uit het boek " Dag Sinterklaas"; Elke dag lees ik een stukje voor en er komen hele grappige stukjes in voor. Als je iets hoort van "Klaas met een smijter" ofzo, dan weet je, het komt uit dit verhaal. Ze lachen zich telkens een breuk met de uitspraken van Wouter.
- we spelen telspelletjes met de pakjespieten
- we leren de geheime code van de pakjespieten en weten zo wat voor stukje speelgoed in elk pakje moet.
- we helpen de pakjespieten pakjes verstoppen in de woonkamer en krijgen daarbij enkel de pictogrammen van onder, op ,links, rechts, achter, tussen,.....
- we beelden het speelgoed uit die Zwarte Piet in de zak stopt. De rest van de klas mag raden
brieven, verlanglijstjes en tekeningen
- de kleuters vertellen over hoe ze hun brief of verlanglijstje maken en natuurlijk over wat ze graag zouden krijgen van de Sint.
Sommige brengen hun verlanglijstje ook eens mee naar de klas om aan iedereen te tonen.
- bij een poppenspel maakten ze voor Zwarte Piet mooie tekeningen zodat hij weer helemaal blij en gelukkig werd en het weer helemaal ziet zitten om Sinterklaas te helpen bij het maken van de speelgoedzakken.
schoen zetten:
- kleuters vertellen hoe zij het doen en wat je zeker niet mag vergeten
- we zetten ook nog onze schoen in de klas, misschien komt de Sint al eens langs met wat lekkers !!!
Vandaag kregen we een video-boodschap van Zwarte Piet via het prowise-bord.
Zwarte Piet is alles nog volop aan het leren en hij kreeg van Sinterklaas een heleboel opdrachten die hij heel goed moet afwerken. Als dit allemaal lukt mag hij mee komen met Sinterklaas naar ons feest op 6 december op onze school.
Bij elke opdracht die goed lukt krijgt hij een deeltje van het mooie Pieten-kostuum
Zo kan hij z'n broek, jas, kraag,muts met pluim, speelgoedzak,... verdienen.
We konden de eerste opdracht al bekijken : pakjes in de schoorsteen gooien.
Daar bracht hij niets van terecht; Dus morgen gaan wij dit eens goed tonen hoe dat moet. We filmen dit en sturen dit door naar Zwarte Piet en dan wachten we verder af !!!!
Al toeterend kwam de stoomboot onze klas binnen en het feest kon beginnen.
In heel wat activiteiten en met heel wat materiaal maken de kleuters kennis met alles wat met het sinterklaasgebeuren te maken heeft. Volg maar mee !
de stoomboot:
-op het bord hangt een grote kijkplaat en de kleuters kregen daarbij een opdracht van letterpiet om elke dag 5 woorden te zoeken met als kopje de S van Sinterklaas. Elke dag merken we dat letterpiet langs is gekomen en dan schrijft hij iets op de lijst en krijgen we een stempeltje. Er volgt nog een verrassing als de opdracht is afgelopen.
- de kleuters hielpen de boot inladen en brachten de pakjes naar de juiste laadruimtes. Maar hier en daar waren de cijfers verdwenen en moesten de kleuters nadenken over wat komt er voor 5 , na 7 , tussen 2 en 4,....
Sinterklaas en Zwarte Piet:
- waarneming : hoe zien ze eruit, hoe benoemen we hun typische kledij.
- de kleuters maken heel wat tekeningen over Sinterklaas en Zwarte Piet.
- de verkleedhoek is nu volledig in thema. De mini-sinterklaas en mini-pieten gaan op bezoek in de poppenhoek waar de kleuters die daar spelen zich al helemaal voorbereiden op de komst van de Sint : schoen klaar zetten, een lekker gerecht klaar maken, liedjes oefenen,... Het is superleuk om ze bezig te zien en te horen !
- we knutselen Klimpiet die we op de schoorsteen laten klimmen bovenop het dak.
- we spelen op het prowise-bord het spel van digi-piet. Daarbij moeten de kleuters raden voor welk huis Zwarte Piet staat, de getallenrij goed volgen en het passende cijfer aanduiden.
- We volgen ook de avonturen van Mieke en Wouter uit het boek " Dag Sinterklaas"; Elke dag lees ik een stukje voor en er komen hele grappige stukjes in voor. Als je iets hoort van "Klaas met een smijter" ofzo, dan weet je, het komt uit dit verhaal. Ze lachen zich telkens een breuk met de uitspraken van Wouter.
- we spelen telspelletjes met de pakjespieten
- we leren de geheime code van de pakjespieten en weten zo wat voor stukje speelgoed in elk pakje moet.
- we helpen de pakjespieten pakjes verstoppen in de woonkamer en krijgen daarbij enkel de pictogrammen van onder, op ,links, rechts, achter, tussen,.....
- we beelden het speelgoed uit die Zwarte Piet in de zak stopt. De rest van de klas mag raden
brieven, verlanglijstjes en tekeningen
- de kleuters vertellen over hoe ze hun brief of verlanglijstje maken en natuurlijk over wat ze graag zouden krijgen van de Sint.
Sommige brengen hun verlanglijstje ook eens mee naar de klas om aan iedereen te tonen.
- bij een poppenspel maakten ze voor Zwarte Piet mooie tekeningen zodat hij weer helemaal blij en gelukkig werd en het weer helemaal ziet zitten om Sinterklaas te helpen bij het maken van de speelgoedzakken.
schoen zetten:
- kleuters vertellen hoe zij het doen en wat je zeker niet mag vergeten
- we zetten ook nog onze schoen in de klas, misschien komt de Sint al eens langs met wat lekkers !!!
Vandaag kregen we een video-boodschap van Zwarte Piet via het prowise-bord.
Zwarte Piet is alles nog volop aan het leren en hij kreeg van Sinterklaas een heleboel opdrachten die hij heel goed moet afwerken. Als dit allemaal lukt mag hij mee komen met Sinterklaas naar ons feest op 6 december op onze school.
Bij elke opdracht die goed lukt krijgt hij een deeltje van het mooie Pieten-kostuum
Zo kan hij z'n broek, jas, kraag,muts met pluim, speelgoedzak,... verdienen.
We konden de eerste opdracht al bekijken : pakjes in de schoorsteen gooien.
Daar bracht hij niets van terecht; Dus morgen gaan wij dit eens goed tonen hoe dat moet. We filmen dit en sturen dit door naar Zwarte Piet en dan wachten we verder af !!!!
zaterdag 24 november 2018
maandag 12 november 2018
puntje , puntje, puntje,....
Een thema waar we van punten overstappen naar lijnen en van lijnen naar vormen. We
startten met het boek : " de stip " waarin een stip het begin is van een hele reeks kunstwerken.
punten
De kleuters maken hun eigen stippentekening waarin alleen stippen toegelaten worden, geen enkele lijn.
we zoeken de weg door een pijlencode te volgen en de weg te vormen van puntje naar puntje.
lijnen
Punten heel dicht bij elkaar maken lijnen, en lijnen daar zijn we in de klas volop mee bezig bij het oefenen van de schrijfpatronen.
-De kleuters decoreren een kader met verschillende lijnen zoals een lijn met lussen, een golvende lijn, een zigzaglijn,...
Ze kunnen vrij aan de slag of maken een patroon.
- ze maken oefenblaadjes van Nijntje waarbij de verschillende schrijfpatronen speels geoefend worden.
- de lijnmachines veranderen de kleur of de soort lijn of veranderen helemaal niets.
De kleuters tekenen lijnen die door de machines gaan en tekenen wat er aan de andere kant uitkomt. Ze moeten vooral de pictogrammen heel goed lezen.
- het prentenboek :"Het paarse krijtje" toont hoe je een hele fantasiewereld kan tekenen met één enkele lijn.
- In de schrijfdans oefenen en leren de kleuters via bewegingen, muziek de schrijfpatronen. Als apotheose worden al die lijnen verzameld in een mooie mandala.Het begint met een punt en daarrond tekenen we telkens een andere lijn, in een andere kleur op een ander stukje muziek. De kleuters zien hun mandala groeien !!!
- Bij het spel "kat en muis" ( een smartgame) moeten de kleuters weggetjes maken tussen de gevraagde dieren, voorwerpen. De wegen moet telkens doorlopen. Elke opdracht wordt weer een stukje moeilijker.
vormen
lijnen maken vormen : cirkel , vierkant, driehoek, rechthoek
Bij elke vorm zoeken we de typische kenmerken. We zoeken de vormen in de klas en fantaseren bij elke vorm wat we er zouden kunnen van maken. bv : een cirkel : gezicht, zon, uurwerk,...
-we spelen met de logiblokken en zoeken blokken met de juiste eigenschappen : groot of klein/ dik of dun/ juiste vorm en de juiste kleur. De kleuters krijgen daarbij een heleboel opdrachtkaartjes.
- we maken kettingen af door het patroon met de verschillende vormen te volgen en af te werken
- nieuwe gezelschapsspelen : onderuit/voel de vorm/ dobbelsteenspel : vorm en kleur.
- we maken figuren met de tangram-vormen . Daarbij gebruik ik het leuke prentenboek " tangram-cat ". We kunnen online ook tangram-figuren maken en we hebben in de klas ook opdrachtkaarten daarrond.
- kleuters kunnen met heel wat materiaal ivm vormen spelen en experimenteren.
-tekenkunstjes met vormen: de kleuters kunnen vormen omlijnen en via stappenplannen hele mooie figuren samenstellen.
- we maken een leuke compositie met de vorm-mannetjes. Dit wordt een kunstwerkje voor
het kader dat we al gedecoreerd hebben.
- we bouwen bouwwerken na met kubussen bij de verti-blocks. Daarbij bekijken we alles in 3D. Ik heb ook een spel gevonden online waarbij we dit ook eens kunnen proberen
- we nemen vormen in 3D waar : bol, kubus , balk, piramide. De vormendoos uit de lagere school komt daarbij goed van pas.
startten met het boek : " de stip " waarin een stip het begin is van een hele reeks kunstwerken.
punten
De kleuters maken hun eigen stippentekening waarin alleen stippen toegelaten worden, geen enkele lijn.
we zoeken de weg door een pijlencode te volgen en de weg te vormen van puntje naar puntje.
lijnen
Punten heel dicht bij elkaar maken lijnen, en lijnen daar zijn we in de klas volop mee bezig bij het oefenen van de schrijfpatronen.
-De kleuters decoreren een kader met verschillende lijnen zoals een lijn met lussen, een golvende lijn, een zigzaglijn,...
Ze kunnen vrij aan de slag of maken een patroon.
- ze maken oefenblaadjes van Nijntje waarbij de verschillende schrijfpatronen speels geoefend worden.
- de lijnmachines veranderen de kleur of de soort lijn of veranderen helemaal niets.
De kleuters tekenen lijnen die door de machines gaan en tekenen wat er aan de andere kant uitkomt. Ze moeten vooral de pictogrammen heel goed lezen.
- het prentenboek :"Het paarse krijtje" toont hoe je een hele fantasiewereld kan tekenen met één enkele lijn.
- In de schrijfdans oefenen en leren de kleuters via bewegingen, muziek de schrijfpatronen. Als apotheose worden al die lijnen verzameld in een mooie mandala.Het begint met een punt en daarrond tekenen we telkens een andere lijn, in een andere kleur op een ander stukje muziek. De kleuters zien hun mandala groeien !!!
- Bij het spel "kat en muis" ( een smartgame) moeten de kleuters weggetjes maken tussen de gevraagde dieren, voorwerpen. De wegen moet telkens doorlopen. Elke opdracht wordt weer een stukje moeilijker.
vormen
lijnen maken vormen : cirkel , vierkant, driehoek, rechthoek
Bij elke vorm zoeken we de typische kenmerken. We zoeken de vormen in de klas en fantaseren bij elke vorm wat we er zouden kunnen van maken. bv : een cirkel : gezicht, zon, uurwerk,...
-we spelen met de logiblokken en zoeken blokken met de juiste eigenschappen : groot of klein/ dik of dun/ juiste vorm en de juiste kleur. De kleuters krijgen daarbij een heleboel opdrachtkaartjes.
- we maken kettingen af door het patroon met de verschillende vormen te volgen en af te werken
- nieuwe gezelschapsspelen : onderuit/voel de vorm/ dobbelsteenspel : vorm en kleur.
- we maken figuren met de tangram-vormen . Daarbij gebruik ik het leuke prentenboek " tangram-cat ". We kunnen online ook tangram-figuren maken en we hebben in de klas ook opdrachtkaarten daarrond.
- kleuters kunnen met heel wat materiaal ivm vormen spelen en experimenteren.
-tekenkunstjes met vormen: de kleuters kunnen vormen omlijnen en via stappenplannen hele mooie figuren samenstellen.
- we maken een leuke compositie met de vorm-mannetjes. Dit wordt een kunstwerkje voor
het kader dat we al gedecoreerd hebben.
- we bouwen bouwwerken na met kubussen bij de verti-blocks. Daarbij bekijken we alles in 3D. Ik heb ook een spel gevonden online waarbij we dit ook eens kunnen proberen
- we nemen vormen in 3D waar : bol, kubus , balk, piramide. De vormendoos uit de lagere school komt daarbij goed van pas.
zondag 4 november 2018
zondag 21 oktober 2018
Platvoetje
Halloween komt eraan, daar kan je niet omheen.
in dit thema werk ik het prentenboek "Platvoetje" uit.
Platvoetje is een heks die niet zo goed kan toveren. Bij elke toverspreuk die mislukt worden haar voeten groter. Daardoor krijgt ze die bijnaam "Platvoetje" en de heksen lachen haar uit. Platvoetje vlucht naar de mensenwereld en maakt kennis met Nikki. Nikki heeft ook iets wat niet zo leuk is : grote oren.De andere kinderen lachen haar ook uit en zeggen lelijke dingen. Nikki vindt die grote voeten van Platvoetje prachtig en maakt ze nog mooier. Platvoetje wordt er heel blij van en voelt de toverspreuken terugkeren. Na wat proberen tovert ze een draakje, die brengt haar terug naar het heksenbos. maar niet voordat ze Nikki een cadeautje gegeven heeft. Ze geeft heksenzoenen op die grote oren en daardoor kan Nikki er mee vliegen. Er volgt nog een uitnodiging van Platvoetje voor Nikki met de vraag of ze eens op bezoek komt naar het heksenbos. Ik denk dat ze dit wel zal doen....
De klas zit al helemaal in de sfeer van het griezelfeest. In de kijkkast vliegen heksen op hun bezem en zie je spinnen en enge spinnenwebben. Er zweven spookjes door de lucht en de pompoenen mogen natuurlijk niet ontbreken.
Bij de start van het thema kwam de heks langs en die startte het thema samen met de kleuters met een brainstorm over het thema. De verschillende elementen komen terug in de activiteiten.
heksen :
- waarnemen van een heks
gesprek over de kenmerken en eigenaardigheden van de heks!
- de lievelingsdieren van de heks :
we hebben het allerkleinste huisdier van de heks in onze klas : een spin
we hebben die al volop waargenomen en bestudeerd. Er was er toch eentje van de klas die dacht dat ik een tarantula zou meegebracht hebben, die had de wildste ideeën.
Grappig!
- ze krijgen heel wat opdrachten van Platvoetje om het attest van heks te bekomen
zoals 1 een mooi spinnenweb tekenen
2 elke spin 8 poten geven
3 goede toverspreuken verzinnen die juist rijmen
4 platvoetje knutselen met een mooie gevouwen jurk
5 de schoenen van Platvoetje versieren
6 we maken iets klaar in de toverketel en de kleuters moeten helpen met de
toverspreuk.
- ik breng het gezelschapsspel aan : 1,2,3... heksen op een bezem.
- in de godsdiensmomentjes waarin het prentenboek ook gebruikt wordt gaat het over de mooie en minder mooie kanten bij onszelf. We hebben daar gesprekjes over en proberen bij iedereen het goed en mooie te zien zowel aan de buitenkant maar vooral vanbinnen. Ook de boodschap van dat iedereen goed is zoals hij is, is ook belangrijk. Natuurlijk wordt het pesten en uitlachen ook even aangekaart.
- lied : 6 heksen , ...ze proeven van hun brouwsel en telkens verdwijnt er eentje.
de soep is nog niet goed, dus doen ze er nog iets bij, wat denk van je van ...een verse regenworm, een groene snottebel, wrattenschraapsel, ,een paar konijnenkeuteltjes, een beetje voetschimmel !!!!!
- we leren een heksendans !
pompoenen:
we nemen de pompoen waar ( binnen en buitenkant )
we maken van een pompoen een griezelpompoen
de heks maakt voor ons pompoensoep klaar ( met of zonder ....)
Daarna gaan we proeven ......!
in dit thema werk ik het prentenboek "Platvoetje" uit.
Platvoetje is een heks die niet zo goed kan toveren. Bij elke toverspreuk die mislukt worden haar voeten groter. Daardoor krijgt ze die bijnaam "Platvoetje" en de heksen lachen haar uit. Platvoetje vlucht naar de mensenwereld en maakt kennis met Nikki. Nikki heeft ook iets wat niet zo leuk is : grote oren.De andere kinderen lachen haar ook uit en zeggen lelijke dingen. Nikki vindt die grote voeten van Platvoetje prachtig en maakt ze nog mooier. Platvoetje wordt er heel blij van en voelt de toverspreuken terugkeren. Na wat proberen tovert ze een draakje, die brengt haar terug naar het heksenbos. maar niet voordat ze Nikki een cadeautje gegeven heeft. Ze geeft heksenzoenen op die grote oren en daardoor kan Nikki er mee vliegen. Er volgt nog een uitnodiging van Platvoetje voor Nikki met de vraag of ze eens op bezoek komt naar het heksenbos. Ik denk dat ze dit wel zal doen....
De klas zit al helemaal in de sfeer van het griezelfeest. In de kijkkast vliegen heksen op hun bezem en zie je spinnen en enge spinnenwebben. Er zweven spookjes door de lucht en de pompoenen mogen natuurlijk niet ontbreken.
Bij de start van het thema kwam de heks langs en die startte het thema samen met de kleuters met een brainstorm over het thema. De verschillende elementen komen terug in de activiteiten.
heksen :
- waarnemen van een heks
gesprek over de kenmerken en eigenaardigheden van de heks!
- de lievelingsdieren van de heks :
we hebben het allerkleinste huisdier van de heks in onze klas : een spin
we hebben die al volop waargenomen en bestudeerd. Er was er toch eentje van de klas die dacht dat ik een tarantula zou meegebracht hebben, die had de wildste ideeën.
Grappig!
- ze krijgen heel wat opdrachten van Platvoetje om het attest van heks te bekomen
zoals 1 een mooi spinnenweb tekenen
2 elke spin 8 poten geven
3 goede toverspreuken verzinnen die juist rijmen
4 platvoetje knutselen met een mooie gevouwen jurk
5 de schoenen van Platvoetje versieren
6 we maken iets klaar in de toverketel en de kleuters moeten helpen met de
toverspreuk.
- ik breng het gezelschapsspel aan : 1,2,3... heksen op een bezem.
- in de godsdiensmomentjes waarin het prentenboek ook gebruikt wordt gaat het over de mooie en minder mooie kanten bij onszelf. We hebben daar gesprekjes over en proberen bij iedereen het goed en mooie te zien zowel aan de buitenkant maar vooral vanbinnen. Ook de boodschap van dat iedereen goed is zoals hij is, is ook belangrijk. Natuurlijk wordt het pesten en uitlachen ook even aangekaart.
- lied : 6 heksen , ...ze proeven van hun brouwsel en telkens verdwijnt er eentje.
de soep is nog niet goed, dus doen ze er nog iets bij, wat denk van je van ...een verse regenworm, een groene snottebel, wrattenschraapsel, ,een paar konijnenkeuteltjes, een beetje voetschimmel !!!!!
- we leren een heksendans !
pompoenen:
we nemen de pompoen waar ( binnen en buitenkant )
we maken van een pompoen een griezelpompoen
de heks maakt voor ons pompoensoep klaar ( met of zonder ....)
Daarna gaan we proeven ......!
Abonneren op:
Posts (Atom)