Pagina's

maandag 12 november 2018

puntje , puntje, puntje,....

Een thema waar we van punten overstappen naar lijnen en van lijnen naar vormen. We
startten met het boek : " de stip " waarin een stip het begin is van een hele reeks kunstwerken.
punten
De kleuters maken hun eigen stippentekening waarin alleen stippen toegelaten worden, geen enkele lijn.
we zoeken de weg door een pijlencode te volgen en de weg te vormen van puntje naar puntje.
lijnen
Punten heel dicht bij elkaar maken lijnen, en lijnen daar zijn we in de klas volop mee bezig bij het oefenen van de schrijfpatronen.
-De kleuters decoreren een kader met verschillende lijnen zoals een lijn met lussen, een golvende lijn, een zigzaglijn,...
Ze kunnen vrij aan de  slag of maken een patroon.
- ze maken oefenblaadjes van Nijntje waarbij de verschillende schrijfpatronen speels geoefend worden.
- de lijnmachines veranderen de kleur of de soort lijn of veranderen helemaal niets.
De kleuters tekenen lijnen die door de machines gaan en tekenen wat er aan de andere kant uitkomt. Ze moeten vooral de pictogrammen heel goed lezen.
- het prentenboek :"Het paarse krijtje" toont hoe je een hele fantasiewereld kan tekenen met één enkele lijn.
- In de schrijfdans oefenen en leren de kleuters via bewegingen, muziek de schrijfpatronen.   Als apotheose worden al die lijnen verzameld in een mooie mandala.Het begint met een punt en daarrond tekenen we telkens een andere lijn, in een andere kleur op een ander stukje muziek. De kleuters zien hun mandala groeien !!!
- Bij het spel "kat en muis" ( een smartgame) moeten de kleuters weggetjes maken tussen de gevraagde dieren, voorwerpen. De wegen moet telkens doorlopen. Elke opdracht wordt weer een stukje moeilijker.
vormen
lijnen maken vormen : cirkel , vierkant, driehoek, rechthoek
Bij elke vorm zoeken we de typische kenmerken. We zoeken de vormen in de klas en fantaseren bij elke vorm wat we er zouden kunnen van maken. bv : een cirkel : gezicht, zon, uurwerk,...
-we spelen met de logiblokken en zoeken blokken met de juiste eigenschappen : groot of klein/ dik of dun/ juiste vorm en de juiste kleur. De kleuters krijgen daarbij een heleboel opdrachtkaartjes.
- we maken kettingen af door het patroon met de verschillende vormen te volgen en af te werken
- nieuwe gezelschapsspelen : onderuit/voel de vorm/ dobbelsteenspel : vorm en kleur.
- we maken figuren met de tangram-vormen . Daarbij gebruik ik het leuke prentenboek " tangram-cat ". We kunnen online ook tangram-figuren maken en we hebben in de klas ook opdrachtkaarten daarrond.
- kleuters kunnen met heel wat materiaal ivm vormen spelen en experimenteren.
-tekenkunstjes met vormen: de kleuters kunnen vormen omlijnen en via stappenplannen hele mooie figuren samenstellen.
- we maken een leuke compositie met de vorm-mannetjes. Dit wordt een kunstwerkje voor
 het kader dat we al gedecoreerd hebben.
- we bouwen bouwwerken na met kubussen bij de verti-blocks. Daarbij bekijken we alles  in  3D. Ik heb ook een spel gevonden online waarbij we dit ook eens kunnen proberen
- we nemen vormen in 3D waar : bol, kubus , balk, piramide. De vormendoos uit de lagere school komt daarbij goed van pas.