Pagina's

donderdag 1 oktober 2020

Fruit

We hebben heel wat fruit waargenomen en geproefd. Daarbij hoorden natuurlijk nog heel wat andere activiteiten.  

Appel en peer

We bekeken de binnenkant en buitenkant van het fruit. 

Via prenten en docu-boeken konden we de ontwikkeling volgen van bloesem tot appel, peer.

We bouwden een mini-boomgaard na en oefenden op een speelse manier de begrippen ivm ruimte en de rangtelwoorden door elkaar opdrachten te geven. Bv zet een emmer voor de 3de boom,... (Daarna deden we dat ook op papier.)

Dit materiaal werd ook gebruikt voor andere opdrachten ivm tellen : bv appels verdelen / bakjes aantonen met de meeste, minste appels/ appels verminderen of vermeerderen om het juiste aantal te bekomen/ 1 stuk fruit meer in de 2de boom hangen dan in de 1ste boom,...

De kleuters knutselden ook een appel- of perenboom.

appels en wormen

In het poppenspel toverde de heks zich in een appelwormpje om toch maar de appel te kunnen opeten en dat mocht natuurlijk niet!

De wormpjes kwamen nog terug in verhalen, versjes en gezelschapsspelen zoals "rupsje rijg" en de "appelboom met de wormpjes".

Fruit met pit

We hadden de pitten al ontdekt bij appel en peer. Tijd dus om nog wat ander "fruit met pit" te ontdekken. Op die manier kwamen we terecht bij de pruim, perzik en mango.

Op een praatplaat en in de prentenboek konden we nog meer fruit ontdekken met verschillende pitten. We konden de plaatjes van het fruit openvouwen om de binnenkant te bekijken. In een boek konden we zien hoe een pit kan ontkiemen groeien tot een boom.

Mandarijn en co.

Poppenspel : Mandarijn is jarig en nodigt haar hele familie uit : pompelmoes, sinaasappel en citroen. Bij het dansen krijgt het fruit het te warm en springen ze uit hun schil. De kleuters moeten na het feest de juiste schil voor elk stukje fruit terugvinden, maar ze mogen het fruit ook wat beter bekijken en proeven hoort daar natuurlijk ook bij. Je had hun snoeten moeten zien bij het proeven van de citroen.

Banaan

Via een verhaal konden we de groei van de banaan volgen. In dit boek konden de kleuters ook de verschillende stappen volgen : van het plukken van de banaan , tot het transport, tot in de fruitafdeling in de supermarkt.

In een boek over Afrika ontdekten we ander tropisch fruit.

fruit wegen

De kleuters kiezen telkens 2 stukken fruit uit die ze willen wegen en vergelijken. Ze wegen het fruit eerst op de hand en schatten op die manier wat het zwaarst, lichtst weegt. Daarna wegen ze het fruit op een balans. Ze zien wat voor fruit het zwaarst, lichtst is. Daarna noteren we dit  met de juiste pictogram.

Sinaasappels persen

Bij het waarnemen van de fruitpers moesten de kleuters hun technische kennis bovenhalen. Elk onderdeel werd besproken van het apparaat. Na de technische uitleg konden we beginnen. We bekeken hoeveel sap we uit 1 sinaasappel konden persen. Daarna was het weer tijd om te proeven!!!

Fruit in voeding

Bij het waarnemen van boodschappen ontdekten de kleuters heel wat producten gemaakt van fruit of producten waarin fruit verwerkt wordt  zoals : fruittaart, fruitsap, yoghurt, koekjes, aardbeienmelk, appelmoes, rozijnen,...

In een filmpje over rozijnen konden de kleuters zien waar de rozijnen vandaan komen en hoe de druiven verwerkt worden tot rozijnen.

De kleuters werken in een opdracht fruitbrochettes af door het fruit in het juiste patroon verder te kleven.

De fruitwinkel

Loes onze klaspop heeft een klein fruitwinkeltje en dat bracht ons op het idee om in onze winkel ook een fruitafdeling te maken. De kleuters kunnen fruit kopen aan de hand van een boodschappenlijst. Daarbij moeten ze er ook op letten dat ze met het juiste aantal munten in de juiste kleur betalen. Verder kunnen ze het fruit ook wegen. Bijna echt!