Pagina's

zondag 11 oktober 2020

De supermarkt

Bij de brainstorm met de kleuters rond het thema "de supermarkt" kwamen er al heel wat elementen naar voor waar we de rest van de week konden rond werken.

de verschillende afdelingen

Bij het prentkijken en het bezoek aan de supermarkt kwam deze specifieke indeling uitvoerig aan bod. De kleuters benoemden de verschillende afdelingen en konden daarbij vertellen wat de specifieke kenmerken daarbij waren.

bv zuivelafdeling : alles wat met verwerkte producten van melk te maken heeft staat gekoeld.

 bv   broodafdeling : brood en broodjes steken in verschillende bakken die je kan uitrollen, er is ook een broodsnijmachine aanwezig. Je kan het brood of broodjes meenemen in daarvoor geschikte zakken enz,...

De kleuters konden hun eigen ervaringen vertellen en waren op die manier heel intens met taal bezig.

We bekeken ook een filmpje over Moffel en Piertje die boodschappen doen in de supermarkt.

We probeerden ook heel wat woorden te verzamelen die als kopje de S van supermarkt.

We speelden ook het geheugenspel : ik ga naar de winkel en ik koop,....  Telkens er een andere kleuter aan de beurt is moet hij de lijst herhalen maar hij voegt er ook iets nieuw aan toe.

boodschappenlijst

De kleuters konden aan de slag met boodschappenlijsten in hun Doremi. Ze bekeken en telden de boodschappen op de lijst en vulden daarna de winkelkar op de juiste manier of kleurden het juiste aantal producten in de winkel.

We hadden ook een boodschappenlijst mee bij ons bezoek aan de supermarkt. 

betalen

We bekeken de kassa en merkten hoe de producten gescand werden door middel van de streepjescode. Daarna betaalden we cash of met de bankkaart.

In de klas bekeken we de producten in ons winkeltje en ontdekten we de streepjescode. De kleuters maakten hun eigen streepjescode en bedachten daar hun eigen product bij.

We namen ook echt geld waar en bekeken de munten van 1 en 2 euro, de biljetten van 5, 10 en 20 euro. We bekeken ook de kleinere munten van 5.10.20, cent. We proberen een nieuwe techniek uit : muntjes onder een blad leggen en met een potlood het reliƫf te voorschijn toveren. Heel leuk om te doen.

In het winkeltje betalen de kleuters enkel met munten van 1,2 euro en briefjes van 5 euro.De kleuters leerden om op de juiste manier te betalen bij het kopen van producten in de klaswinkel.

Daarna kregen ze een opdracht  Ze krijgen een bedrag van 5 euro om te gaan winkelen. Uit een lijst van producten ( 1,2,3,4 euro) kunnen de kleuters kiezen om hun winkelkar te vullen. Ze moeten precies 5 euro spenderen, niet meer , niet minder. Dan zijn ze toch wel echt al aan het rekenen. De kleuters maken op een speelse manier kennis met het splitsen van de hoeveelheid 5.

De kleuters kunnen deze week ook aan de slag met digitale spelletjes ivm geld op het prowise-bord. bv

producten met een bepaalde prijs zoeken

zoek het duurste, goedkoopste product

prijs lezen : juiste getal intikken of aanklikken

ijsjes betalen  ( €1 per bol) 

boodschappenspel

In de spelletjeshoek kunnen de kleuters het boodschappenspel spelen. Een spel waarbij ze een boodschappenlijst moeten afwerken. Ze gaan naar de juiste winkel en kopen het product. Ze lezen de prijs en betalen met het juiste aantal muntjes. Wie als eerste de boodschappenlijst heeft afgewerkt en terug thuis is heeft het spel gewonnen