zondag 25 februari 2018

cijfers en ....

Met "het grote telboek van Indi" als leidraad doken we deze week de wereld van de cijfers.
Na een eerste waarneming en het benoemen van de cijfers hadden we het over het gebruik van cijfers in het dagdagelijkse leven. De kleuters ontdekten overal cijfers en waarvoor ze gebruikt worden : tellen, aangeven van tijd, kalenders, telefoon, afstandsbediening, computer, kledij en schoenen, in het verkeer, bij het meten, wegen, nummerplaat, huisnummers, prijs, leeftijd,geld, ...
De kleuters konden en kunnen deze week nog aan de slag  met :
-cijfers maken in plasticine 
-cijfers maken met Lego-blokjes ( plannetjes namaken )
-een telboekje ontwerpen  ( juist aantal voorwerpen tekenen bij elk cijfer, cijfer schrijven )
-cijfer-mandala's inkleuren
-een bundel met opdrachten ivm tellen
-een knutselwerk maken waarin hun lievelingscijfer in de kijker wordt gezet.
-experimenteren met specifiek materiaal uit de klas rond cijfers, tellen
-gezelschapsspelen zoals triominos ,monopoly,...
Daarnaast hebben we dan het verhaal van Indi, een indianenmeisje die voor haar verjaardag een verentooi wil. Dat gaat zomaar niet, ze moet elke pluim verdienen. In het verhaal krijgt ze telkens een pluim bij het helpen van dieren. De kleuters leven enorm mee met het verhaal en trachten telkens te raden wat voor plannetje Indi bedenkt om de dieren te helpen.
In de klas knutselden we onze kleine Indi en de kleuters kunnen hun pluimen verdienen bij een specifieke tel-opdracht zoals
-wat voor cijfer komt er voor of na een bepaald cijfer in de getallenrij.
-hoogste, laagste cijfer uit een reeks
-rangorde : 1ste, 2de,...
-1 meer/ 1 minder /2 meer/ 2 minder,...
-aanvullen of verminderen tot een bepaald aantal
De kleuters krijgen daarvoor telkens een mini-pluimpje voor hun Indi.
Daarnaast springen we al even over naar het 1ste leerjaar en gaan we speels aan de slag met aantallen splitsen met het splitsdoosje en het splitshuis uit het 1ste leerjaar.
Verder gaan we met het boekje van "Meneer min en mevrouw plus"  en maken we sommen.
De winkel biedt ook heel wat mogelijkheden rond tellen en volgende week gaan we daar dieper op in met opdrachten zoals :
-wat kan je kopen voor een bepaald bedrag
-ik koop 2 artikelen , ik geef 5 euro , wat moet ik terug krijgen
-ik koop een aantal artikelen , hoeveel moet ik betalen, welke geldbeugel  met het juiste aantal munten moet ik nemen.
Naast al dat denkwerk is er natuurlijk nog tijd voor leuke boeken,liedjes en versjes.