vrijdag 26 september 2014

Fruit

We zijn al een paar dagen bezig met een "gezond " thema : fruit !
We begonnen met de klassiekers : de appel en de peer. We bekeken het fruit zowel vanbuiten als vanbinnen en ontdekten gelijkenissen en verschillen. Een proefmomentje is natuurlijk altijd meegenomen. Aan de hand van boekjes, prenten en gesprekjes ontdekten we hoe er uit een pit een boom kan groeien en hoe uit een bloesem aan de fruitboom fruit kan groeien.
In de spelletjeshoek konden de kleuters volop spelen met nieuwe gezelschapsspelen binnen het thema: appeltje pluk, appels en peren,...
We knutselden ook de basis van onze appelboom. De kleuters tekenden stukken van de kruin ( wolkjesvorm )op stevig papier, knipten die uit en daarna kregen die het passende kleur. Voor sommige kleuters was dat knippen in dat dikkere papier en dan die speciale vormen al een hele klus.
Met bomen, appels, mandjes , popjes in het mini bouwden we een mini-boomgaard na en konden de kleuters bepaalde situaties nabouwen of ze gaven elkaar opdrachten om het materiaal op een bepaalde plaats in de boomgaard te plaatsen. Op die manier kwamen  heel wat begrippen ivm ruimte aan bod : links, rechts, tussen, voor, achter, bij de 1ste,2de,...laatste, voorlaatste boom,...
Dit materiaal gebruikte ik ook bij het tellen. Meest en minst / aanvullen of schrappen/ verdelen van appels / 1 meer, 1 minder,....
Na het handelen met het materiaal kregen de kleuters die opdrachten op papier.
Voor wie dit nog iets te moeilijk is, staat er een mand met dit mini- materiaal. Zo kunnen ze al handelend met materiaal hun opdracht oplossen.
Bij een tekenopdracht tekenen de kleuters de elementen van het verhaal op de juiste plaats. We deden dit eerst op het Prowise-bord en de kleuters mochten zelf het verhaal opbouwen maar ze moesten heel nauwkeurig alle elementen naar voor brengen en goed omschrijven. ( plaats, hoeveelheid,...) Ik tekende alles op de juiste plaats. 
Daarna kwamen de appelwormpjes op de proppen . In verhalen , in de poppenkast , in versjes en natuurlijk ook in de spelletjes.
In het poppenspel probeerde Heks Kloefneus de appel voor de koning te bemachtigen om die zelf te kunnen opeten. Ze toverde zich in een wormpje en kon zo stiekem onder de appel kruipen. Een vogel kon die nog op tijd wegpikken. Oef ! Dan moet je die gezichtjes
zien, ze leven zo mee met het verhaal !  
Tijd voor fruit met pit ! Op een rijtje stelden de pruim, de nectarine en de perzik zich voor.
We bekeken de grote pitten en daarna toonde ik een reuze-pit . Sommige kleuters herkenden die als de pit van de mango. Dat hebben we dus echt onderzocht en hier mocht het proeven naast het ontdekken ook niet ontbreken !
in een poppenspel over de verjaardag van mandarijn maakten we kennis met de hele familie : pompelmoes, citroen en sinaasappel. Ze gooiden hun jas ( schil) uit en daarna mochten we alles proeven. Heel dapper proefden ze de zure citroen en dan had je hun gezicht moeten zien !
Natuurlijk mocht de banaan ook niet ontbreken. De kleuters weten nu waarom de bananen krom zijn. Dat ontdekten we in een docu-boekje over : de banaan.
Vandaag speelde Loes de klas-pop in haar fruitwinkeltje en mochten de kleuters helpen om het boodschappenlijstje te lezen, het juiste fruit te nemen en te betalen.
De kleuters kunnen nu ook in de fruitwinkel van de klas spelen. In de fruitwinkel staat ook een weegschaal. We hebben vandaag echt fruit gewogen en vergeleken. De kleuters wogen het fruit op de hand en voorspelden wat de weegschaal zou doen. De kleuters probeerden alles uit. Op het bord met tekeningen en de passende pictogram  hielden we alles bij.