Pagina's

woensdag 1 mei 2019

ik zorg voor mijn omgeving

De kijkkast zag er vorige week uit zoals een vuilnisbelt. Verschillende soorten afval lagen er door elkaar. Bij een gesprek daarbij hadden we het over : waar komt het afval vandaan, wat voor afval bestaat er, wat doe je met afval ?
Toen Loes de klaspop de kijkkast had opgeruimd en alle afval in de bruine vuilniszak had gegooid was het tijd voor ons om in actie te schieten!
afval sorteren
-  we sorteerden het afval uit de kijkkast in de juiste bakken, vuilniszakken en vertelden daarbij wat voor afval samen kan gesorteerd worden.
het is niet altijd gemakkelijk om de materialen te benoemen en te herkennen.
-we speelden het sorteerspel waarbij we plaatjes bij de juiste container legden
-we bekeken een filmpje over : afval scheiden
-bij  een grote kijkplaat over het containerpark konden de kleuters heel wat informatie aan elkaar doorgeven vanuit hun eigen ervaringen, de rest werd aangevuld door de juf.
-op school hebben we heel wat verzamelpunten waar afval gesorteerd kan worden: we gingen op onderzoek en ontdekten de verzamelpunten voor PMD, restafval, groenafval, inkt-patronen, kurken, doppen, batterijen,papier en karton.
- de vuilnisman, de vuilniswagen
aan de hand van een mooi prentenboek kwamen we heel wat te weten over het beroep. 
bij een gesprek hadden we het over de positieve en negatieve kanten van het beroep.

afval recycleren:
- waar gaat al dat afval naartoe, wat doen ze er mee? We bekeken heel wat filmpjes die ons toonden wat er gebeurd met de verschillende soorten afval.
Het meeste afval kon nadat het goed gesorteerd werd opnieuw gebruikt worden.
zoals glas : daar werden nieuwe flessen van gemaakt,
         groenafval : compost
         plastic flessen : nieuwe plastic voorwerpen, flessen
         batterijen : metalen voorwerpen
         papier : nieuwe vellen papier
-we recycleren ook in de klas en maken van eierkarton nieuw papier.
 eerst scheuren we het eierkarton, we laten dit weken in water.
 Daarna mixen we het tot pulp, dit wordt opschept op een zeef. We persen het water er uit.
 Het papierpulp droogt verder op een doek en een dag later kunnen we voorzichtig het velletje papier er van af halen.
-met lege zakdoek-dozen, restjes papier, eierkarton maken we een afvalmonstertje die we kunnen gebruiken om klein afval te verzamelen zoals batterijen, doppen of kurken.

zorgen voor het milieu
naast het probleem van het zwerfvuil en  het niet goed sorteren zijn er nog heel wat andere zaken die het milieu in gevaar brengen.
We probeerden via een gesprek en wat achtergrondinformatie uit te zoeken wat de mensen nog beter kunnen;
We tekenden eerst met rode pictogrammen wat er fout loopt zoals energie verspillen, water verspillen, te veel en foute verpakking, lucht en water verontreinigen , te veel de auto gebruiken,...
Daarna tekenden we met groene pictogrammen hoe het beter kan. Het boek : " Mijn groene dag" was een leuke illustratie bij het gesprek.
-we kaarten de luchtvervuiling aan met het boekje " Floepje en de lucht."
-In het boekje " Floepje en het water" gaat het dan over de watervervuiling.
 we gaan met een eenvoudig systeem vervuild water probeerden te zuiveren.
 We laten het vervuilde water lopen door verschillende lagen van stenen, steentjes en zand.
Benieuwd of het zal lukken.
- we maken een passend cadeau voor moederdag !