Pagina's

woensdag 2 juni 2021

Max en de toverstenen

 

Op een rotseiland midden in de zee woont Max, de rotsmuis met zijn vrienden. Op een dag vindt Max een prachtige flonkerende steen, die licht en warmte geeft. Hoe deze vondst het leven de rotsmuizen op het eiland verandert, kan de lezer in het tweede deel van het boek zelf bepalen. Want daar ontwikkelt het verhaal zich in twee verschillende richtingen: een goede en een slechte.

Dit leuke maar ook speciale prentenboek was het uitgangspunt voor een mini-thema.

De kleuters luisterden naar de verschillende versies van het verhaal en begrepen heel goed hoe het verhaal  een goede of een slechte afloop kon hebben. De 2 verhaallijnen brachten heel wat gesprekstof naar voor en de kleuters konden zich wel inleven in de waarden bij het verhaal met de goede afloop.

Wat deden we verder nog in de klas :

- Max de muis knutselen

- een steen decoreren met stift / een steen kleien en decoreren 

- tekeningen maken over het verhaal

- stenen waarnemen en de herkomst, het gebruik van de stenen bespreken.

- ontdektafel met verschillende stenen

  opdrachten : patronen maken, figuren maken, mandala's ontwerpen, letters, naam maken,

                       stenen spiegelen,....

- in de boekenhoek heel wat docu-boeken over stenen, gesteentes, muizen,....

- een versje over steentjes

- een heleboel nieuwe gezelschapsspelen waarin de muizen een hoofdrol spelen

  muizen in huis : een variatie op mens erger je niet

  mouse mania : een codeerspel ( voorbereiding op het programmeren)

  tempo toni : een zoekspel

  kat en muis : smartgame

  kaas en muisspel : wie verjaagt de 3 muizen en kan 10 kaasjes verzamelen!