Pagina's

zondag 12 januari 2020

Licht en donker

De dagen zijn nog kort en de nachten lang, een thema zoals "licht en donker" is nu wel passend. Het is nog vrijwel donker als de kleuters naar school komen en het wordt ook 's avonds vrij vlug donker. Bij een brainstorm kwamen heel wat ideeën naar boven en die werken we nu uit :
natuurlijk licht 
we hadden het over de maan, de zon en de sterren. Wat geeft licht en wat niet!
Hoe komt het dat het dag of nacht is. Dit demonstreerde ik aan de hand van een lamp en een wereldbol. De kleuters konden heel goed volgen en begrepen waarom het op de ene plaats op de wereld dag is en op een andere plaats nacht. Ze begrepen ook het afwisselende patroon van dag en nacht, licht en donker (Dit allemaal op kleuterniveau natuurlijk!)
de kleuters knutselen een mobile met aan de ene kant de maan en aan de andere kant de zon.
kunstmatig licht
We bekeken heel wat verschillende soorten lichtbronnen : licht in de klas,zaklampen, nachtlampen, hoofdlamp,fietslichten, glow in de dark-sticks, theelichtjes,kaarsen,....
Daarbij bekeken we hoe ze precies werken : elektriciteit, batterijen , zelf aangedreven,....
slapen
We hadden het over slaaprituelen, verschillende soorten bedden, slaapkledij,...
Soms kan je niet slapen. De kleuters vertelden hun eigen ervaringen. We bekeken ook
 leuke filmpjes over "niet kunnen slapen ' van Bert en Ernie van Sesamstraat. 
We telden zelf schaapjes en splitsen op een speelse manier de hoeveelheid 5. Verder
telden we er 1 meer, of minder of vulden we aan tot een bepaald aantal.
dag en nacht : 
we bekeken  een praatplaat over dag en nacht en konden duidelijk de verschillen, gelijkenissen verwoorden. We konden ook de gevolgen bespreken van wat er overdag gebeurde bij de prent over de nacht.
nachtwerk
Sommige mensen moeten ook 's nachts werken. De kleuters vertellen over beroepen waarbij nachtwerk ook nodig is.
nachtdieren
Sommige dieren verkiezen de nacht boven de dag om actief te zijn. We bekijken daarbij filmpjes via de beeldbank; We zien hoe ze zich aanpassen aan het nachtleven;
dromen
Als we slapen dromen we. De kleuters kunnen vertellen over hun mooiste, engste, gekste of grappigste droom.
We knutselen een dromenvanger en daarbij krijgen de kleuters de uitleg over de oorsprong en de betekenis mee.
Verder kunnen ze op papier onvolledige dromenvangers afwerken.
licht en donker
De kleuters mogen in kleine groepjes in een donkere ruimte gaan experimenteren met licht en donker. Ze experimenteren met schaduwen , schimmenspel,....
In de klas kunnen de kleuters ook experimenteren rond licht en donker in het halletje naast de klas. ik kan dit helemaal verduisteren en daar kunnen de kleuters volop in spelen.