Pagina's

donderdag 21 maart 2019

Lente

De lente is in het land en dat kunnen we aan heel wat dingen zien in de natuur. Bij dit thema brengen we de lente binnen in de klas en natuurlijk gaan we die buiten ook opzoeken.
Het verhaal over de lente bij de 2 vrienden Kikker en Pad bracht ons al in de juiste sfeer.
Daarbij kregen de kleuters een reeks prenten over de verschillende seizoenen die ze in de juiste volgorde konden plaatsen. De kleuters brachten de typische kenmerken van elk seizoen naar voor. Bij de prent van de lente werden de elementen die de kleuters aanbrachten visueel aangebracht. Deze brainstorm wordt gebruikt om het thema verder uit te werken.
lentebloemen
De kleuters konden heel wat ontluikende planten waarnemen. Dag na dag konden ze de groei en het ontluiken observeren en volgen. We zijn daar nu al een week mee bezig en ze vinden het nog altijd heel boeiend om alle planten elke morgen te bekijken.
Zo konden ze de groei en bloei volgen van de sleutelbloem, narcis, krokus, hyacint, blauw druifje.
De kleuters knutselen met rietjes bloemen voor hun lentetuintje.
Bij hun opdrachten stempelen ze de namen van de bloemen, klappen ze het aantal woordstukjes, maken ze groepjes van 4 verschillende bloemen en vullen ze elke vaas verder aan tot er overal 5 bloemen te zien zijn.
Ze maken ook een moeilijke puzzel van een tuin met bloemen.
In de klas hebben we nu ook een bloemenwinkel met zelfgemaakte bloemen. De kleuters krijgen biljetten van 5 euro en bepalen welke bloemen ze daar kunnen mee kopen. bv : 1 bloem van 5 euro, 2 bloemen van 3 en 2 euro, 5 bloemen van 1 euro,... De bloemn komen in een vaas te staan in de poppenhoek.
bloembollen
Bij elke plant ontdekten we een bloembol. Aan de hand van een gesprek kon ik uitleggen hoe een plant uit een bloembol kan groeien. De bloembollen blijven na de bloei in de grond zitten en het jaar daarop begint het gewoon allemaal opnieuw.
zaadjes
de kleuters bekeken verschillende zaden , zakjes met zaadjes die je kan kopen in een tuincentrum,...
De grote vraag was : waar komen zaadjes vandaan? Aan de hand van een docu-boek over de zonnebloem , de paardenbloem en een zaaddoos van de klaproos kwamen de kleuters te weten dat de plant zelf voor de zaadjes zorgt. De kleuters konden bij het waarnemen van de klaproos de zaadjes horen rollen in de zaaddoos. We lieten de zaadjes uit de zaaddoos rollen op wit papier om ze beter te kunnen bekijken. Zo raken de zaadjes op een andere plaats om weer te kunnen groeien.
Daarna was het tijd om zelf aan de slag te gaan met een experiment. Wat hebben zaadjes nodig om goed te kunnen groeien en wat gebeurt er als de zaadjes iets mankeren.
In onze proefopstelling laten we telkens iets weg bv geen water of geen aarde of geen licht.
één opstelling krijgt alles : water, licht, aarde. Nu zijn we dit project al een week aan het volgen.
De kleuters konden ook zelf aan de slag en zaaiden gras in hun lentetuintje.
We laten ook een boon ontkiemen achter glas. Het blijft boeiend om dit gebeuren te volgen. 
tuin
We nemen natuurlijk ook een kijkje in onze eigen tuin op school en ontdekten dat de lente daar ook al volop bezig is. De bloembollen die de kleuters plantten in de herfst zijn nu volop aan het bloeien. De perenboom staat vol bloesems. Er komen blaadjes aan de bomen en de struiken.Volgende week mogen de kleuters nog meehelpen om nog bloemen in de tuin te planten. We maakten ook een lentewandeling om de lente te gaan zoeken in de buurt van de school.
in de klas kunnen de kleuters mini-tuintjes ontwerpen of maken ze een tuintje na aan de hand van een plan.
.