donderdag 24 januari 2019

cijfers en...

In het eerste deel van dit dubbele thema hebben we het vooral over cijfers. Waar vind je overal cijfers en waarvoor worden ze gebruikt. 
De kleuters maken een kunstwerkje rond hun lievelingscijfer.
-Ze maken ook hun eigen telboekje van 1 tot 10. De kleuters kleuters verzinnen hun eigen tekeningen daarbij.
-Verder boetseren ze de cijfers met plasticine
-Ze maken aan de hand van plannetjes cijfers met legoblokjes.
- We kleuren mandala-cijfers in.
- We bekeken wat voor figuren je kan tekenen aan de hand van een cijfer. ( filmpjes op          beeldbank) Zo werd een vijf een krokodil en een 10 een slak.
- We speelden het kaartspel : hoger,lager. We maakten er een echte wedstrijd van door in 2 groepen te spelen.
- ik bracht de spelen, domino, triominos aan.
- we gaan boodschappen doen in de winkel van de klas en betalen het juiste bedrag voor 2 producten . Verder kregen de kleuters een bepaal bedrag en bepaalden zelf wat ze daar voor konden kopen. Sommigen konden zelf al een combinatie maken van 3 producten.
- We leerden een versje en liedje over cijfers.

De grote leidraad bij dit thema is " Het grote telboek van Indi". 
Indi is een indianenmeisje. Het is bijna haar verjaardag en ze wil graag voor haar verjaardag een indianentooi met prachtige veren. Haar papa vertelt haar dat dit niet zomaar kan, dat ze die veren moet verdienen door anderen te helpen of er voor te zorgen. Zo heeft hij ook z'n veren verdiend. Telkens  Indi de dieren helpt of zorgt voor het milieu krijgt ze een veer.
De kleuters hebben hun eigen kleine Indi geknutseld en verdienen mee hun eigen veer.
De kleuters verdienen hun veer door opdrachten ivm tellen en cijfers tot een goed einde te brengen. De opdrachten zijn heel speels en de kleuters handelen met materiaal.
Enkele opdrachten :
- wat voor cijfer ontbreekt in de rij, wat komt voor of na een bepaald cijfer.
- wat is het grootste, kleinste getal uit een reeks.
- wat staat de hoeveelste in de rij ( rangorde, plaatsbepaling)
- aanvullen of verminderen tot een bepaald aantal.
- evenveel, 1 meer, 1 minder.
De kleuters en Indi hebben ondertussen al 5 veren verdiend!  Al deze opdrachten worden verder verwerkt in een telbundel.
Verder heb ik wat rekenmateriaal uit het 1ste leerjaar geleend zoals het splitshuisje en het splitsdoosje. Op een speelse manier wordt een hoeveelheid gesplitst en telkens op een andere manier. We doen dit nog heel eenvoudig en heel visueel.
Ik heb ook het boekje van "Meneer Min en Mevrouw Plus" verteld. We hebben hele eenvoudige sommen bedacht voor mevrouw plus. Meneer min doet nog even niet mee.
Deze namiddag maakten we sommen met appels op het prowise-bord. Onder de groepjes appels die werden opgeteld moesten ze telkens het juiste cijfer aanvullen. De uitkomst moesten ze zelf invullen. Ze hadden dit al goed door hoe ze te werk moesten gaan.
Morgen beginnen we aan het 2de deel van dit thema en daar zit wat huiswerk aan vast!