"Wat hoor ik daar ?" Heel wat geluiden in de klas, buiten de klas en op een geluiden-cassette. De kleuters spitsten hun oren om alle geluiden op te vangen en te herkennen.
Heel aandachtig luisterden de kleuters ook naar de doosjes om de geluiden te herkennen bij het spel : "Wat hoor ik daar." Waren het nu de ringetjes, de blokjes, de stokjes of de knikkers. Als je het juist kon raden mocht je een puzzelstuk nemen. Je kan ook je stem opnemen om er daarna weer naar te luisteren. De kleuters mochten de geluiden maken bij een verhaal, dit werd opgenomen en daarna konden ze het verhaal met de geluiden nog eens beluisteren. Dit vonden ze heel leuk om te doen. De kleuters konden ook een luister- CD met voorgelezen prentenboeken beluisteren. Verder bekeken we ook het leuke boek "Waar zijn mijn oren!" digitaal op het Prowise-bord.
Wat als je niets kan horen, als je doof bent. We bekeken een filmpje over Lennart. Daar konden de kleuters zien hoe Lennart leert praten met gebarentaal en leert liplezen, wat hij doet op school,...
"Wat voel ik daar ?" De tast-doos werd erbij gehaald en de kleuters konden voorwerpen betasten. Daarbij moesten ze niet alleen raden wat er in de doos zat, maar ze moesten omschrijven hoe het aanvoelde. Daarbij kwamen aan bod... zacht, hard , kleverig, nat , ruw, stekelig... Ze vonden het soms een beetje eng om hun handen in de tast-doos te steken.
De kleuters konden ook spelen met een voellotto.
Voelen doe je niet alleen met je handen; je voelt eigenlijk met elk stukje huid. De kleuters genoten van een kriebel,-knuffel-,massage-sessie met het spelletje "pizza". Verder hadden ze ook veel plezier met het spelletje " Wat teken ik met m'n vinger op je rug".
Vingerversjes en vingerliedjes mochten ook niet ontbreken en het werd nog veel leuker met een gezichtje op je vinger.
De kleuters maakten een voelvlinder met stof, ribkarton, plastiek,... Daarbij waren ze heel bewust aan het voelen om verschillende tast-ervaringen aan te brengen op hun vlinder.
"Wat proef ik nu ?" Juf maakte een paar speciale drankjes klaar en daarna kon het proeven beginnen. Ze proefden voorzichtig en hun reacties waren prachtig om te zien. Vooral bij het bittere,zoute en zure drankje !!! Het zoete drankje vonden ze dan weer heel lekker.
We hadden ook over de andere dingen die je met je mond kan doen. We plakten eventjes de mond van een kleuter( een" vrijwilliger" )dicht en dan kwam de vraag: wat kan hij nu niet meer? Het was wel grappig want het is één van de grootste babbelkousen van de klas !We speelden geluiden-orkest en een partijtje blaasvoetbal met pingpongballetjes. Ook het wedstrijdje : om het snelst visjes opzuigen met een rietje vonden ze heel leuk. Ze supporterden nogal voor elkaar.