en ga zo maar door ! In het lied gaan we zo door tot 10. We waren de hele week intens bezig rond cijfers. " Het grote telboek van Indi " gebruikten we als leidraad. Indi is een indianenmeisje en het is binnenkort haar verjaardag. Ze wil graag een hoofdtooi als verjaardagscadeau, maar dat gaat zomaar niet. Bij de indianen moet je elke veer verdienen.
Haar vader heeft een prachtige verentooi en aan elke veer is een verhaal verbonden. Indi wil dit ook proberen en helpt de dieren in het bos, zoveel ze kan. Ze redt Brommer de beer uit een diepe put, ze kan de stropers om de tuin leiden, ze ruimt het bos op,...
Daar krijgt ze elke keer een veer voor.
De kleuters verzamelen ook veren door iets te doen ivm tellen, cijfers .Hun kleine Indi die ze knutselden krijgt er telkens ook een pluimpje bij.
Enkele opdrachten : zoek de ontbrekende cijfers in de getallenrij/ wat komt net voor, net na een bepaald cijfer/grootste, kleinste getal/ plaatsbepaling 3de, 4de,.../ 1meer, 1minder, / splitsen / aanvullen tot., verminderen tot.. / samentellen, een som maken /..
De kleuters deden telkens hun uiterste best om hun veertje te verdienen.
De opdrachten werden heel speels, met materiaal aangebracht.
Er werd ook heel wat nieuw materiaal uit de kast gehaald ivm. cijfers en tellen, en daar konden de kleuters dan weer volop mee experimenteren. Ik haalde ook even een splitsdoosje en het splitshuisje uit het 1ste leerjaar. Dat vonden ze natuurlijk te gek !
Ze voelden zich ineens al "heel groot" .
In de spelletjeshoek konden de kleuters spelen met een cijferbingo en het spel "Triominos".
Verder maakten ze nog een cijferboekje en enkele telopdrachten werden verwerkt in een telbundel.
Ze konden ook creatief aan de slag met plasticine en maakten tekeningen met als basis de cijfers. Daar fantaseerden ze dan figuurtjes rond.
Het verhaal van Indi is nog niet uit. Volgende week werken we verder met dit verhaal.
Dan werken we een weekje heel intens rond de "letters".