Als een paar wetenschappers begonnen we maandag met ons nieuwe thema : de zintuigen. We namen één voor één onze zintuigen onder de loep.
Ik zie, ik zie ... wat jij niet ziet was één van de spelletjes die als warmmaker rond het zien werd gebruikt. Verder moesten de kleuters hun ogen goed gebruiken bij andere visuele spelletjes zoals een deeltje van / dichtbij en veraf/ wat is veranderd,...
De kleuters konden met calqueerpapier aan de slag en prentten zo hun onzichtbare tekeningen door op een ander blad. Ze tekenden ook met witte wasco, schilderden daarover met ecoline en hun tekening werd zichtbaar. Dit vonden ze heel boeiend om te doen.
Wij noemden dit tovertekenen en toverschilderen.
Met spiegeltjes werd geëxperimenteerd rond spiegelbeeld , symmetrie, spiegelen,...
In een ontdekdoos vonden de kleuters vergrootglazen, spiegels, kaartjes met bewegende deeltjes en optische illusies, een kaleidoscoop,...
Natuurlijk volgde een waarneming van de ogen en met een docu-boekje erbij kwamen we heel wat te weten over onze ogen en het kunnen "zien".
We hadden het ook over niet goed kunnen zien en een bril moeten dragen. De kleuters die een bril of een oogpleister moeten dragen konden bij die gesprekjes hun eigen ervaringen vertellen.
We hadden het ook over niet kunnen zien, blind zijn.Dat konden de kleuters het best ervaren door dingen geblinddoekt waar te nemen of hun weg te moeten zoeken met hun ogen "dicht". De kleuters voelden hoe blinde mensen lezen en voelden een stukje uit een boek met braille en voeltekeningen. De kleuters liepen daarna vaak met hun ogen dicht op de speelplaats of in de klas of lieten zich leiden door anderen.
Daarna kwam ons reukorgaan aan bod : de neus. De kleuters snuffelden aan geurpotjes en maakten kennis met verschillende geuren en probeerden te raden wat er in de potjes zat.
Bij elk zintuig halen we er telkens een info-boekje bij, dus hier dus ook.
De kleuters maken nu een geurzakje. Ze versieren een stukje stof,ze naaien de zijkanten dicht en kiezen potpourri waarmee ze het zakje vullen. Verder bestrooien ze een tekening met verschillende kruiden en maken er een geurwerkje van. Als je nu onze klas binnenkomt
wordt je neus aangevallen door een waaier aan geuren van kruiden tot potpourri. Er wordt nu en dan eens wat geniesd en o wee als je met je kruidenvingertjes aan je ogen komt.
Dat kan toch wel even prikken !!!