Kom dat zien , kom dat zien! Het circus is neergestreken in de kleuterafdeling van "De Kiem" !
Via een brainstorm werden de belangrijkste elementen aangebracht ivm het thema.
Van daaruit werden de verschillende elementen gebruikt en verder uitgewerkt in de activiteiten.
circus
- we maken een circusboek met woorden over het thema. de kleuters stempelen de woorden bij de plaatjes in het boek.
- ik breng het lied aan uit "Doremi"
-In Doremi staan heel wat opdrachten en ik maakte aanvullend nog een kleine bundel met tel-, taal-, schrijf- en tekenopdrachten, een sudoku.
- een paar mooie kleurplaten met een code.
- we kopen kaartjes voor het circus en tellen hoeveel elk gezin moet betalen.
De circustent
-we bekeken een filmpje over het opzetten van de circustent
-de kleuters schilderen een circustent met waterverf. Ze letten daarbij dat ze een patroon bedenken en dit dan ook volhouden bij het schilderen . Ze moeten ook fijn aan het werk bij het schilderen van de vlaggen en de lichtjes.Via de ingang van de tent zien we de artiesten aan het werk. Dit mogen de kleuters zelf tekenen.
de artiesten
- welke artiesten zijn er allemaal.
- Wat moeten ze goed kunnen.
- hoe zien de artiesten er uit. Wat voor materiaal hebben ze nodig.
- Wat doen de artiesten tijdens de dag in het circus.
- Hoe leven ze, waar wonen ze.
- wie is hun lievelingsartiest. Welke artiest willen ze zelf zijn in het circus.
De keuze van de kleuters kwam heel goed overeen met hun temperament , hun karakter.
Ik kon het van bepaalde kleuters bijna voorspellen.
- de kleuters beeldden de artiesten, dieren uit. Ze deden dit heel goed. Ze konden enorm veel personages van het circus uitbeelden.
- ik bracht de gezelschapsspelen " clowntjesspel" en "dierentoren" aan.
Bij het "clowntjesspel" verzamelen ze ringen maar de dobbelsteen vertelt hen of ze ringen mogen nemen of als ze er moeten wegdoen.
Bij de "dierentoren" maken ze de toren van de tegenstander na door vragen te stellen. Daarbij moeten ze hun vragen goed stellen en de begrippen boven en onder goed gebruiken om meer info te verzamelen. Bij het luisteren moeten ze zich ook goed kunnen concentreren.
- in een paar filmpjes zagen we de artiesten oefenen en we bekeken ook een paar circus- acts zoals tijgerdressuur, acrobaten op een rad en natuurlijk de "clowns". De kleuters vonden ze supergrappig.
- een goochelact kan natuurlijk niet ontbreken. En met een goocheldoos kan je toch het één en het ander tevoorschijn toveren. Ze wilden natuurlijk het fijne van de zaak weten , maar een goochelaar verklapt z'n trucjes niet !
-volgende week knutselen we nog een foetsie-pop, een clowntje . Een foetsiepop is een soort poppenkastpop in een bekertje of kokertje die tevoorschijn kan piepen of heel vlug weer "foetsie" is.
de circushoek
in deze hoek kunnen de kleuters zich volop uitleven en leven ze zich in, in de wereld van het circus en de artiesten.
Er ligt heel wat verkleedmateriaal en natuurlijk ook veel materiaal om acts in elkaar te steken voor de voorstelling. ( hoepel, stapstenen, tunnel, ringen en balletjes, diabolo, grote bal, evenwichtstoestel, doekjes,....)
Het is heel leuk om ze bezig te zien en ook heel grappig!
Volgende week sluiten we dit thema af met een leuk carnavalsfeest voor de kleuterafdeling.
Ik verwacht alle artiesten in hun mooiste circus-outfit !!!