Na al die feesten : grootoudersfeest en het afscheidsfeest voor juf Vivi , valt alles weer wat op z'n plooi en kunnen we weer gewoon een thema uitwerken.
Na het waarnemen van het gezicht aan de hand van een versje konden we beginnen met het eerste zintuig.
1 ik zie, ik zie wat jij niet ziet .... kijken met m'n ogen
- waarnemen van de ogen, delen van de ogen
- ogen tekenen
- doel en de werking van de ogen bespreken en illustreren aan de hand van docu-boekjes.
- ontdektafel met heel wat materiaal waarmee de kleuters volop kunnen experimenteren:
spiegels( spiegelbeeld, symmetrie) , kaleidoscoop, visuo, deeltjes van een geheel zien en herkennen, vergrootglazen,optische illusies, ....
- voorwerpen bekijken vanuit verschillende oogpunten en associƫren
- knutselen van een thaumatroop : 2 tekeningen op voor en achterkant van een cirkel, als je die cirkel heel snel ronddraait, lijken die 2 tekeningen te versmelten tot 1.
- kleuters kunnen ook aan de slag met calqueerpapier. Ze tekenen een onzichtbare tekening met een houten pen,op het bovenste blad, maar op het blad onder het calqueerpapier is hun tekening heel duidelijk te zien.
- toverschilderen. De kleuters tekenen met witte wasco, daarna schilderen ze die over met ecoline. hun tekening wordt zo heel goed zichtbaar.
- taalspel : de oo van oog.
Wat als je niet goed kunt zien
-waarnemen van lenzen , bril
- de kleuters die een bril dragen in de klas konden hun eigen ervaringen vertellen.
- docu-filmpjes en boeken over het onderzoek bij de oogarts, het kiezen van een bril bij de opticien, het bestellen en het aanpassen van de glazen voor de bril, het dragen van een bril.
Wat als je niet kunt zien : blind zijn
-kleuters proberen opdrachten uit te voeren zonder dat ze iets zien.
ze ontdekken dat ze daarbij andere zintuigen extra goed moeten gebruiken zoals voelen, horen, ruiken, proeven;
- een docu-filmpje over blind zijn, een blindengeleidehond.
-waarnemen van Braille , kleuters kunnen zelf kunnen naam in Braille maken aan de hand van het braille-alfabet. We maken het reliƫf door met een priknaald op de juiste plaatsjes te prikken.Kleuters kunnen zo hun naam voelen.
2 Wat ruik ik .... ruiken met m'n neus
-waarnemen van de neus
-wat doe je wel en niet met je neus. Dit vonden de kleuters heel grappig.
- lekkere geuren en ... vieze geurtjes. Dit vonden ze nog grappiger.
- doel en de werking van de neus bespreken en illustreren aan de hand van docu-boekjes.
- verder werd hun reukorgaan getest met een spel waarbij ze geuren konden opsnuiven en raden wat er in het potje steekt.
- we knutselen een geurzakje
3 Hoor je wat ik doe ......horen met je oren
- waarnemen van de oren
- delen en doel van de oren bespreken, werking bespreken en illustreren met docu-boekjes.
- geluiden beluisteren en kunnen benoemen
- een geluidenverhaal maken en opnemen, daarna nog eens beluisteren.
- verschillende schuddoosjes die verschillende geluiden produceren beluisteren en de identieke eruit halen door goed te luisteren.
- een prentenboek op CD, samen beluisteren
- oren beschermen tegen harde geluiden
- hoe kan je beter iets beluisteren : oortjes, koptelefoon
wat als je niet goed kunt horen
- gesprek over hoorapparaten
wat als je niet kunt horen : doof zijn
- gebarentaal
- docu-filmpje over doof zijn.
4 Ik keek onder je neus en weet je wat ik vond ....een mond
- waarnemen van de mond
- doel en mogelijkheden bespreken
-proefspel met verschillende smaken zoals zoet, zuur, bitter, zout
-blaasvoetbal, pluimpjes blazen, visjes opzuigen met rietjes,...
5 Handen zijn handig
-tastspelletjes
-voellotto
-vingerversjes en -liedjes
- vingerpoppenspel ( gezichtjes op de vingers tekenen)
- spelen rond links en rechts / gezelschapsspel "Lisa en Rex".