Het is dus NIET gelukt met de kledij die wij verzameld hadden. Sinterklaas stuurde ons een foto waarop te zien was dat dit niet paste. De spiekpieten hadden ondertussen al verschillende onderdelen van de kledij van Sinterklaas gevonden en stuurden ons met een zoekopdracht op pad. Zo vonden we de lange onderbroek in het speelzaaltje via het plan van de school.De albe en de handschoenen in de schrijfdans-klas vonden we via een pijltjes opdracht die ons de weg toonde. We verwachten nog meer nieuws !!!!
Wat doen we verder nog in de klas rond het Sint-gebeuren!
Gesprekjes en prentkijken over de verschillende belangrijke elementen zoals...
-Sinterklaas en Zwarte Piet
Met een tekendictee letten we op de belangrijkste kenmerken.
We zorgen er voor dat Zwarte Piet zijn kledij in de juiste volgorde aantrekt bij het chronologisch rangschikken.
We spelen een digitaal spel : voor welk huis staat Zwarte Piet. Daarbij moeten ze de ontbrekende cijfers ontdekken uit de getallenrij.
De kleuters leven zich volop uit in de Sint en Piet verkleedhoek.
We luisteren in het vervolgverhaal " Dag Sinterklaas" naar de avonturen van Mieke en Wouter die de Sint verwachten. Daar gaat het er soms wel grappig aan toe.
We tellen de dagen af met de Sint-kalender.
Een lied over Sinterklaas mag natuurlijk niet ontbreken. Het lied gaat over de Sint die zich verslaapt en nog snel al z'n kleren moet aantrekken en zo net op tijd komt voor zijn verjaardag!
De kleuters kunnen een strijkparelwerkje ( Sint, Piet, paard, schoen, stoomboot, pakjes,...) maken.
-de stoomboot
we knutselen een stoomboot op zee met Sint en Piet aan boord.
Bij een grote kijkplaat over de stoomboot zoeken we elke dag 5 woorden met een S-klank als kopje. We kregen al veel stempels, maar de echte verrassing moet nog komen.
We helpen de boot laden en brengen elk pakje naar de juiste laadruimte , daar bij lezen we de volgorde van de cijfers en leren wat voor , na een bepaald cijfer komt.
-een brief schrijven, een tekening maken
we maken mooie tekeningen die we dan ophangen naast de grote Sint in de klas.
Bij een poppenspel maken we Zwarte Piet weer blij door voor hem een mooie tekening te maken en te laten zien dat wij hem net zo graag zien als Sinterklaas.
de kleuters vertellen wat er op hun verlanglijstje staat.
-we zetten onze schoen klaar.
De kleuters in de poppenhoek zetten hun schoen klaar bij de schoorsteen.
We zullen in de klas de schoen ook nog klaarzetten, misschien krijgen we dan ook al iets!
-Letterpiet
we zoeken de juiste letters van de woorden of de juiste woorden.
We verzamelen woorden met een S-klank als kopje en wachten op onze verrassing!
-pakjespieten
de kleuters beelden uit wat de pakjespieten in de zak steken.
Ze leren de codes IOI OOI IOO kennen en waar die voor staan en tekenen het juiste speelgoed in elk pakje. De codes staan op het etiket van het pakje.
We tellen de pakjes van de pakjespieten en oefenen speels aanvullen, verdelen, 1 meer, meest , minst,....