Pagina's

donderdag 12 september 2019

welkom in de 3de kleuterklas

De kleuters zijn heel enthousiast begonnen aan de 3de kleuterklas. Wat hebben we ondertussen al allemaal gedaan.
De kleuters hadden hun eerste creatieve inbreng bij het ontwerpen van de kaft voor hun heen en weer-schrift. Ze maakten een kleurig patroon met zijdepapier, verder maakten ze een mooie tekening van zichzelf om het geheel af te werken. Elk heen en weer-schrift is  uniek.
Op een speelse manier maakten ze kennis met de hoeken en het materiaal. We speelden een aantal keer een variatie op muzikaal pak. De kleuters gaven een schooltas met voorwerpen door, bij het stoppen van de muziek haalden ze iets uit de schooltas waar we dan een spel mee speelden.
- telspel : auto's groeperen per 3.
- wat hoort er niet bij en waarom? (voorwerpen uit de hoeken van de klas )
- woordstukjes klappen ( plaatjes van voorwerpen uit de klas).
- auditief tellen : hoeveel magneten hoor ik tegen het bord klikken).
- cijfers op een rij   ( cijfers benoemen , juiste volgorde maken ).
- materiaal uit de verkleedhoek : spelletje rond rangorde ( 1ste, 2de,... ).
- rijmen met de clowntjes Kas en Bas.
- school met poppetjes : aanvullen of wegnemen om het juiste aantal te bekomen.
- woorden hakken en en plakken ( z-o-n , wat hoor ik ?).
- bouwwerkjes associƫren met de juiste stapel blokjes. Met welke stapel kan ik een bepaald
 bouwwerk maken.
- mat. uit de poppenhoek : wat ontbreekt bij iedere situatie.
- splitsen : bv. 4 vingerpopjes . Ik laat er een paar verdwijnen. Als er nog 2 te zien zijn        hoeveel zijn er dan verdwenen.

In de godsdienstmomentjes zijn we bezig met het thema : "Welkom bij de toffe club."
In die momenten proberen we het groepsgevoel te optimaliseren en laat ik heel wat uit de kleuters zelf komen.
- we proberen een goede groep te zijn waar iedereen bij hoort : spel : dicht bij elkaar.
- we zoeken een naam voor onze groep, club.
- we maken zelf onze afspraken en regels ivm omgaan met elkaar in de klas.
- we leren een lied over dat iedereen er bij hoort , hoe je ook bent.
- we maken een clubbord met de naam van onze club met een tekening van iedereen er bij.
- we zoeken een originele groet die we elke morgen toepassen bij ons lied waarmee we       iedereen een goede morgen wensen.
-Iedereen krijgt een lidkaart, met foto en symbool,. Vandaag zette iedereen een duimafdruk op z'n lidkaart om te duimen voor een leuke 3de kleuterklas.
- we maken een vriendschapssbandje.

Verder zijn de kleuters ook bezig met de opdrachten en de werkjes.
 -Zo zoeken we de juiste weg in het doolhof naar de school
- we maken groepjes met 3 potloden.
- we knutselen een poppetje met schooltas.
- kleuters op school.aanvullen tot een bepaald aantal.
- voorwerpen verbinden met de schooltas. in elke schooltas moeten 5 verschillende voorwerpen.

Met het prentenboek : "Waar ben jij goed in"  introduceren we de trotsdoos. De kleuters verzamelen  trotsmomenten adh van foto's.
Om elkaar beter te leren kennen hebben we ook gesprekjes over :  wat de kleuters goed kunnen, graag doen, hun lievelingsdier, hun lievelingskleur, wat ze graag eten,..
Dit alles kunnen ze ook kwijt in hun kleuter-ID. De kleuter-ID verzamelen we in een map. 
Die komt in de boekenhoek. Heel leuk om iets te weten te komen over elkaar!

Morgen is het dus de opening van de 3de kleuterklas !!!

We knippen officieel het lint door. Elke kleuter krijgt z'n lidkaart en is welkom in de 3de kleuterklas. Natuurlijk mag een kleine receptie met een hapje en een drankje niet ontbreken.
We maken er een feest van!!!