Vorige week hadden we op school de actie : Sam de verkeersslang.
Bij deze actie wordt het veilig en milieu-vriendelijk naar school gaan benadrukt. Elke dag konden de kleuters stickers verdienen door met de fiets, te voet of al carpoolend naar school te komen. Daarbij kregen ze nog extra stickers door een helm of fluo-jas te dragen. De kleuters waren heel enthousiast en deden heel erg hun best, de ouders deden ook een extra inspanning, waarvoor dank !!!! Vrijdag werden alle resultaten bekeken en iedere klas had z'n doel bereikt.Voor iedereen een pluim dus ! De hele school krijgt daarvoor een dubbele speeltijd !
Daardoor leek het wel passend om het thema "verkeer" daarbij te laten aansluiten.
Bij een brainstorm over de straat werden de belangrijkste elementen naar voor gehaald.
De kleuters knutselden vorige week een straat met voetpaden, fietspaden, weg. Ze deden eerst al het schilderwerk. De afwerking doen ze deze week met zebrapad, lijnen op de weg, voertuigen en voetgangers.
Daarna bekeken we de verschillende elementen nog apart.
de fiets :
we namen de fiets waar en plaatsten daarbij de elementen die de fiets veilig maken in het verkeer extra in de kijker. Er kwam ook wat techniek aan te pas. De kleuters ontdekten hoe de fiets vooruitgaat door het trappen op de trappers, het draaien van de ketting enz.
Ze bekeken ook de delen en de werking van de remmen en het voorlicht.
In de filmpjes ( beeldbank schooltv) konden de kleuters zien hoe je veilig kan fietsen.
Het zebrapad:
Met poppetjes, een straat met zebrapad, voertuigen konden de kleuters demonstreren hoe je de straat moet oversteken. In een spel op het prowise-bord konden ze dit nog eens speels verwerken.
de verkeersborden:
We bekeken de kleur , vorm van de borden en konden de borden in een paar categorieƫn indelen : gevaarsborden, gebodsborden, verbodsborden.
De kleuters bekijken daarbij situaties op praatplaten en associƫren de passende borden.
verkeerslichten :
Naast de betekenis van de kleuren van de lichten werd er ook wat meer uitleg gegeven over de wisselwerking tussen de lichten voor de voetgangers en de lichten voor het andere verkeer.
veilig in het verkeer:
de kleuters bekeken praatplaten en haalden situaties aan die veilig of gevaarlijk waren. Bij de gevaarlijke situaties werd nagegaan wat er gevaarlijk was en hoe je het beter kan doen.
Op het prowise-bord konden de kleuters bij een interactieve verkeersplaat de verschillende situaties aanklikken en verbeteren. Daarbij werd heel wat informatie over veilig bezig zijn in het verkeer meegegeven.
vervoersmiddelen:
" alles op wielen" . De kleuters maken een lijst van alle mogelijke vervoersmiddelen.
Bij de auto horen enkele opdrachten ivm ruimte.
* welke auto rijdt er voor , achter een bepaalde auto./passend inkleuren
* volg de weg van de auto en geef die in de rij van 1 tot 10 een passend cijfer
* foto's laten zien van een bepaalde opstelling, foto's ass. bij de juiste opstelling.
de kleuters kunnen zich in de positie van de fotograaf inleven en vertellen wat ze zien vanuit een bepaalde positie.
* het parkeerspel : om het vlugst via de lift van een parkeergarage de laatste vrije plaatsen inpikken. De kleuters nemen kaartjes en laten de lift naar boven op naar beneden gaan tot ze hun voertuig kunnen parkeren. Wie eerst alle voertuigen heeft kunnen parkeren is gewonnen.
Spannend, vooral als je dit in klasverband speelt met 2 groepen tegen elkaar!
Verder nemen we nog de tijd voor leuke liedjes , prentenboeken,filmpjes en spelletjes.