Na het waarnemen van ons gezicht kwam het eerste zintuig al aan bod :
kijken met onze ogen
we deden heel wat activiteiten waarbij het nauwkeurig kijken toch wel van belang was.
bv :- een deel van iets herkennen
- toverschilderen ( witte wasco met daarover ecoline)
- tovertekenen :( tekenen met een pennetje en laten doorprenten met carbon-papier )
- ik zie, ik zei wat jij niet ziet
- een ontdekdoos met vergrootglazen, caleidoscoop, bewegende prenten ,spiegels,...
- optische illusie : 2 delen van een voorwerp, bij het snel draaien zie je de figuur in z'n geheel.
- voorwerpen bekijken vanuit verschillende gezichtspunten
Na het experimenteren werd er wat dieper ingegaan op : hoe zien onze ogen eruit, de verschillende delen, hoe werken onze ogen. Daarbij bekeken we ook info-boekjes rond "zien".
We hadden het ook over "niet goed kunnen zien". Daarbij mochten de kleuters die een bril dragen hun ervaringen vertellen . We bekeken ook een filmpje daarrond. Ik draag lenzen dus kon ik de kleuters demonstreren hoe dat in z'n werk ging.
Het "niet kunnen zien " of blind zijn kwam ook aan bod en de kleuters konden met een blinddoek op, ervaren hoe moeilijk het is om vlot je weg te zoeken in de klas, dingen waar te nemen, iemand te herkennen.
Ze ontdekten dat als je blind bent het gebruik van de andere zintuigen heel wat intenser is om de wereld te verkennen.
De kleuters mogen hun naam in Braille natekenen Met een priknaald maken we gaatjes en maken we een soort reliƫf zodat het lijkt op Braille. Dit hebben we al met mijn naam geprobeerd en het lukt. De kleuters krijgen het alfabet in Braille zodat ze de letters van hun naam kunnen vinden.
ruiken met de neus
De geurpotjes werden bovengehaald en de kleuters konden hun reukorgaan volop laten werken.
De kleuters konden toch meestal raden wat er in het potje zat en konden de geur ook goed omschrijven.
Na de waarneming namen we wat tijd om de nodige informatie te verzamelen via de docu-boekjes rond "ruiken".
We maken ook nog een geurzakje. De kleuters decoreren de stof en maken er een mooie tekening op. Ze naaien het zakje dicht aan de zijkant en vullen die met potpourri.
Volgende week komen de volgende zintuigen aan bod.
horen met de oren
We luisteren naar onze omgeving, we spelen een geluidenspel op het Prowise-bord waarbij de kleuters de geluiden moeten herkennen.
We nemen een verhaal op waarbij we de geluiden van het verhaal maken.
We spelen met de hoorkokers waarbij we identieke geluiden moeten vinden.
De kleuters krijgen ook de kans om de verhalen van prentenboeken te beluisteren
We hebben het ook over "niet goed kunnen horen " of helemaal niet kunnen horen : doof zijn. Via een filmpje zien we dan hoe ze dit oplossen en mee leren omgaan.
proeven met de mond
De kleuters proeven etenswaren waarbij ze heel goed de verschillende smaken: zuur, zoet, bitter en zout kunnen proeven. Dit hebben ze al uitvoeriger uitgeprobeerd bij de activiteiten van de Smaakkampioen. Een korte herhaling dus.
We komen de nodige informatie te weten via de docu-boekjes rond proeven.
voelen met de handen, huid.
voorwerpen betasten en de tastgewaarwordingen kunnen verwoorden : ruw, zacht, kleverig, stekelig, glad, hard,....
we proberen een voel-lotto uit.
We gaan ook vingerschilderen en drukken onze handen af.