Een gezond en ook lekker thema : fruit.
De appel en de peer waren de eerste stukken fruit die we van buiten en van binnen leerden kennen. De kleuters waren heel enthousiast om te proeven. Aan de hand van een prentenreeks maakten de kleuters kennis met de ontwikkeling van de appel/peer van seizoen tot seizoen.
De kleuters bouwden met klein materiaal een mini-boomgaard na en gaven opdrachten aan elkaar over waar alles moest staan. Op die manier waren ze speels bezig met de plaatsbegrippen : links, rechts, voor, achter,... Ze leerden de opdrachten goed verwoorden en luisterden ook aandachtig om alles op de juiste plaats zetten.
Wat later deden we dit ook op papier en mochten de kleuters opdrachten geven om de elementen een plaatsje te geven op de tekening.
Verder was dit klein materiaal ook heel handig om speels rekenhandelingen te oefenen zoals : meest, minst, aanvullen tot, verminderen tot, + 1 , - 1,...
Een reeks nieuwe gezelschapsspelen sloot perfect aan bij de activiteiten zoals : appeltje pluk,...
De appelwormpjes kwamen ook even aan bod en de kleuters volgden in een poppenspel de geniepige praktijken van Heks Kloefneus die zich in een appelwormpje omtoverde om zo een appel te kunnen opeten. Dit was niet zomaar een appel maar een cadeau voor de prinses ! Gelukkig kon een vogel het wormpje oppikken en de appel was gered.
De kleuters leerden de spelletjes Rupsje Rijg en Appelwormpjes kennen en dit vinden ze heel leuk om te spelen.
In de knutselhoek knutselen ze een appel met een wormpje en de volgende technieken komen aan bod : tekenen, knippen, schilderen, rijgen, muizetrapjes vouwen, prikken,...
Het resultaat is binnenkort in onze klas te bewonderen.
Verder proberen ze in de denkhoek de telwerkjes uit, maar nu op papier.
Vrijdag hadden we het over het gebruiken van fruit in gerechten en levensmiddelen. De kleuters moesten daarover diep nadenken maar één keer ze op dreef waren waren ze niet meer te stoppen; Zo ontdekten ze fruit in koekjes en taart of gebak, yoghurt, sapjes, smoothies en milkshakes, aardbeiendrankjes en wijn. We sloten die activiteit af met het proeven van rozijnen.
Daarna was het aan ons om een gerechtje met fruit klaar te maken en we bakten in de klas appelwafeltjes. Die appelwafeltjes werden verkocht op de MOS-markt. De kleuters mochten ze natuurlijk al eens proeven in de klas en kregen als opdracht : veel reclame te maken thuis !!!
Vandaag bekeken en proefden we witte en blauwe druiven en bekeken we op prenten hoe en waar de druiven groeien. De kleuters zagen foto's van de druivenpluk,voor het maken van wijn.
"Fruit met pit" kwam ook aan bod bij het proeven van pruim, perzik en een stuk fruit met een reuze-pit : de mango.
De kleuters bekeken de verschillende pitten bij het fruit in een docu-boek en de kleur, vorm, grootte, eetbaarheid werden vergeleken.
Het doel van die pitten werd duidelijk in het prentenboek " appelgeit" waar een geitje, die gek was op fruit , de pitten over een haag spuwde en zo een heleboel fruitbomen liet groeien.
Morgen maken we kennis met de citrusvruchten in een grappig poppenspel waar de hele familie van mandarijn: sinaasappel, citroen, pompelmoes op bezoek komen.
Daarna komt de banaan nog aan de beurt en hebben we het even over fruit dat bij ons groeit en fruit dat in warmere streken kan groeien.
Na alle waarnemingen gaan we fruit wegen, het gewicht vergelijken en met pictogrammen bijhouden op het bord. De kleuters wegen eerst op de hand en controleren daarna op de weegschaal.
In de klas vormen we de winkel om tot een fruitwinkel en kunnen de kleuters met boodschappenlijstjes fruit kopen in de winkel. Loes , onze klaspop brengt het hele winkelgebeuren aan via een poppenspel met een liedje en versje.
We knutselen ook een eigen fruitwinkeltje en we boetseren het fruit voor het winkeltje.
Als afsluiter van dit thema gaan we fruit persen en lekker vers sinaasappelsap proeven.
De kleuters mogen daarna verschillende fruitsappen proeven en associëren bij het juiste fruit.