Na de fantastische uitstap naar de boerderij zijn we nu volop bezig met het verder verwerken van de indrukken en de ervaringen.
Zo maakten we vorige week met grote dozen de meest gekende dieren van de boerderij : koe, varken, paard. We maakten van ons 2de lokaal een speelboerderij met stallen voor elk dier, een opslagplaats met kledij en gereedschap voor de boer, boerin. Verder kunnen ze zich nog uitleven als schaapje in de schapenweide of als waakhond in de bench. Het is prachtig om ze bezig te zien hoe ze zich inleven in hun rol als dier, boer, boerin.
In de klas hadden we het nog over het kweken van gewassen op de velden en wat de boer daar allemaal voor moet doen. We hadden het over de verschillende gewassen en de volgorde van de bewerkingen op het land: land bemesten,zaaien of planten, onderhouden, oogsten,...
Naast het kweken van gewassen is er ook de zorg voor de dieren. Bij de vraag : Waarom kweekt de boer die dieren kwamen we tot het nut van de dieren.
Bij de koe hadden we het over de melkproductie en het verwerken van melk tot allerlei gezonde producten zoals yoghurt,kaas ...
De winkel bij de boerderij hoek is nu een zuivelwinkel en verkopen en kopen de kleuters producten van de boerderij
De kleuters konden echte schapenwol waarnemen en met heel wat fantasie konden ze de weg van schapenvacht tot wollen draad volgen. Toen ik een breiwerkje bovenhaalde kwamen er volop reacties en konden de kleuters vlot aangeven wat er allemaal gebreid kan worden. Ze beseften ook dat met de hand breien wel heel intensief is en dat een machine dit veel sneller kan! Bij het weefraampje zagen ze hoe de wollen draden op een andere manier gebruikt kunnen worden.
Ook bij de kip en het varken konden de kleuters vlot aangeven wat het nut van die dieren is.
Het " slachten" van de dieren voor het vlees, dat blijft bij sommige kleuters toch een moeilijk gegeven.
Verder zijn de kleuters volop bezig met een heel gevarieerd aanbod aan activiteiten :
- woorden stempelen ivm met het thema en daar een boerderijboek van maken
de kleuters maken een mooie tekening voor de kaft.
- een grappig, snoezig, roze varkentje van brooddeeg maken.
- een varkenshokje vouwen.
- een bundel met tel/schrijf / puzzel /rijm ,... opdrachten
- een kleurrol over de boerderij waar we met z'n allen aan kleuren
- een grote, individuele kleurplaat
Verder brachten we nog 2 leuke gezelschapsspelen aan : "Mijn boerderij" en "Klavertje Knor". De taalspelletjes deden we deze keer in kwis-vorm !
Er zijn ook kleuters die spontaan boeken en materiaal meebrengen en zo kunnen we onze hoekjes nog verder uitbreiden met leuk materiaal. De kleuters zijn heel trots op hun bijdrage.
Deze week leren we nog een leuk tellied over 10 kleine biggetjes en bekijken we nog wat docu-filmpjes over de boerderij op het prowise-bord.
Als het zo warm blijft denk ik dat waterspelletjes er ook nog wel bij kunnen !!!!
Vrijdag gaan we een laatste keer zwemmen, dat wordt ook weer superleuk !!!