Er groeit en bloeit heel wat in onze klas. De lente is duidelijk aanwezig in de klas. Na het aanbrengen van de elementen van de verschillende seizoenen bleven we natuurlijk hangen bij de lente. De kleuters brachten de verschillende kenmerken aan die zo typisch zijn voor de lente. De volgende dag namen we verschillende lentebloemen waar. De bloemen waren nog niet echt te zien en elke dag wordt het proces van groeien en bloeien nauwlettend in de gaten gehouden en opgevolgd. We bekeken de lentebloemen die uit een bol groeien en we namen ook zaadjes waar. De kringloop van het produceren , verspreiden en het kiemen van de zaadjes werd nauwkeurig uitgelegd via prentenboeken, filmpjes en hun eigen ervaringen. Zaadjes worden niet in een fabriek gemaakt, dat weten de kleuters nu ook wel.
Na het waarnemen was het dus tijd voor een proefje. Wat hebben zaden nodig om optimaal te kunnen groeien wat gebeurd er als we één van die levensnoodzakelijke dingen voor het kiemen niet geven? We maakten een proefopstelling en namen telkens één element weg : bv. geen water, of geen aarde of geen licht. De kleuters volgen dit ook van heel nabij op en 's morgens is dat hun eerste werk om dit te gaan bekijken. Ook de boon die we laten kiemen in een bokaal wordt vaak bekeken. Daar is er is nog niet veel te zien. De kleuters kunnen het kiemen volgen door de glazen wand.
De kleuters hebben ook zelf bloemen geschilderd en die gebruiken we nu voor de bloemenwinkel in de klas. De kleuters mochten ook zelf zaaien en maakten een bloementuin en zaaiden gras voor het gras-mannetje. Dan kunnen ze het haar(gras) knippen in een bepaalde stijl.
In de lente is het nieuwe leven niet alleen in de plantenwereld te zien. Ook bij de dieren is er heel wat bezig. We hebben het vooral over dieren die eieren leggen en waarin het kleine diertje groeit. De kleuters konden precies zeggen bij welke dieren de jongen in de buik of in een ei groeien. We bleven even stilstaan bij de vogels en kwamen heel wat te weten over nesten bouwen, eieren leggen , broeden en de kleine jongen voederen. De kleuters konden dit ook bekijken bij filmpjes van de beeldbank. Naast de vogels bekeken we ook filmpjes over de vlinder en de kikker en we zagen toch een hele evolutie voor we het dier zagen zoals we het kennen.
Pasen nadert en dus blijven we nu hangen bij de kip, de haan en de kuikentjes. We gaan kippen en hanen schilderen aan de hand van een stappenplan. We maken een paasmand en de kip " Langelat " uit het boek " het allermooiste ei " staat model voor de kip van onze paasmand. Via docu-boekjes en filmpjes gaan we kijken hoe een kuiken in het ei groeit en hoe het eruit komt. We nemen ook verschillende eieren waar en we bekijken de eieren niet alleen van de buitenkant maar ook aan de binnenkant.