vinden we heel wat dieren die daar constant verblijven of die daar hun hol hebben.
Bij de brainstorm rond dit thema brachten de kleuters al zelf heel wat elementen aan.
We namen eerst een kijkje bij de mol en na wat algemene kenmerken en weetjes was het tijd voor het leuke prentenboek " Over een kleine mol die wil weten wie er op z'n kop gepoept heeft " Op maandag in de namiddag lag er zomaar bij het binnenkomen een "hoopje" in de onthaalhoek. Verbijstering en hilariteit bij de kleuters. Van wie is dat, hoe komt dit in onze klas.....Sommige durvers gingen er ook al eens aan ruiken. Na een gesprekje over de vraag van : " Wat voor dier legt zo'n drol ?" en de kennis van sommige kleuters daarbij genomen, was het tijd voor het boek. In het boek gaat de mol bij verschillende dieren te rade om te weten van wie dat hoopje poep op z'n kop Is. Elk dier ontkent en toont dat hij het NIET was en de mol is bijna de wanhoop nabij als hij de vliegen om raad vraagt. Die weten het : het is van de hond ! Als wraak klimt hij op het hondenhok waar de hond ligt te slapen en even later valt er een mollen-drolletje op de kop van de hond. Heel tevreden verdwijnt de mol daarna weer onder de grond.
De kleuters genoten van dit boek en ze vragen zich nu nog altijd af of die hondendrol in de kijkkast wel echt is! Maandag vertel ik het geheim van de nep-drol gemaakt van peperkoek.
We gingen daarna aan de slag om een werkje te maken over de ondergrondse gangen van de mol en daarbij knutselden ze een klein molletje van papier. Met plasticine mochten ze alle drollen uit het boek namaken en als kers op de taart moesten ze hun allermooiste hondendrol boetseren. Dit wordt nu tentoongesteld. Verder maken ze ook een eigen boek over het verhaal en daarbij stempelen ze de namen van de dieren uit het boek. Ze verwerken ook de opdrachten uit hun Doremi met als thema : Onder de grond.
Naast de boeken bekeken we deze week ook heel wat filmpjes over de mol, de regenworm en over dieren onder de grond.
Donderdag gingen we dan zelf op onderzoek uit. In de tuin gingen we wat graven en ontdekten zo heel wat dieren. Wormen, mieren, kevers,...
We namen ook wat aarde mee naar de klas en daar konden de kleuters de aarde onderzoeken en de diertjes waarnemen . Een paar vergrootglazen kwamen goed van pas. We konden vooral de mieren waarnemen die heel druk in de weer waren. We namen ook een paar regenwormen waar en konden heel goed zien hoe ze zich voortbewegen.
Als ze dus donderdag met groezelige handen thuiskwamen weet je nu hoe dit kwam.
Maandag beginnen we met het thema : herfst.